Cupping er en metode, hvor en sugekop sættes på huden og suges fast ved hjælp af undertryk. Cupping er specielt velegnet til lidelser hvor der er smerter, kredsløbsproblemer, ødemer og hovedpine mm., da det er yderst effektivt til at bevæge Qi og Blod og opløse stagnationer. Sugekopper kan både bruges til massage, eller man kan sætte dem på akupunkturpunkter eller på muskler og led.
Stationær cupping:
Ved stationær cupping sidder cuppen på samme sted under behandlingen. Det har til formål at øge blodgennemstrømningen i kroppens muskler og væv, samt at løsne gamle og fastsiddende affaldsstoffer.
Bruges ofte ved:
• Smerter og stivhed i muskler og led (knæ, hofter, skuldre, ryg, ankler, nakke mm.)
• Træthed og tunghed i kroppen
• Hovedpine og migræne lav livsenergi og mange flere symptomer
• Styrke optimering
Cupping af led:
Cupping hjælper med at stimulere ledvæske og bruskvævet bliver forsynet med nye næringsstoffer. Efter behandlingen mærker patienten en stor lettelse i leddet og smerterne er oftest væsentlig reduceret. Cupperne skal side i ca. 10 – 15 minutter.
Cupping af muskler:
Spændinger i musklerne skyldes ofte stagnationer. Her benyttes ofte cuppingmassage eller stationær cupping. Cuppen sættes på smerteudspringet og sidder fra 5 til 10 minutter.
Bindevævsmassage med cupping:
Bindevævsmassage med cupping har til formål at øge blodgennemstrømningen i kroppens bindevæv. Ved bindevævsmassage udrenses kroppen for gamle og fastsiddende affaldsstoffer og ophobet væske i bindevævet og vævet genvinder sin mere glatte og elastiske form. Bindevævet fungerer som depotplads for affaldsstoffer og væske der ikke er udrenset på normal vis, og ophobningerne giver ændringer af hudens udseende og konsistens, figuren og evt. vægten. Behandlingen er med svagt til medium vakuum.
Problematikker der kan behandles via dette metode
• Appelsinhud / cellulitis
• Buler på indersiden af knæene, ydersiden af lårene, indersiden af lårene, som en tantepukkel
• Opsvulmethed, der viser sig som større mave, hofter, bagdel, lår, overarme og underben.
• Væskeophobninger.
• Dejagtig, slap, løs og rynket hud
• Eksem, psoriasis, bumser og andre hudproblemer
• Træthed og tunghed i kroppen